Schimmig gebabbel

Bijna iedereen kent wel een persoon die is opgelicht. Dit jaar zijn verschillende mensen in de regio Gelderland-Midden helaas slachtoffer geworden van skimmende criminelen of oplichters met een vlotte babbel. In dit artikel leest u wat skimmen en babbeltrucs zijn. Tevens vindt u tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt.

De deurbel rinkelt, waarop een 89-jarige vrouw kijkt wie er bij haar woning staat. Het is een man, gehuld in bedrijfskleding. Hij zegt van het energiebedrijf te zijn en vertelt over een gaslek. Met een smoes krijgt hij de vrouw uit het huis. Vervolgens vertrekt hij zelf, maar niet met lege handen. De bejaarde vrouw ontdekt dat haar pinpas, geld en sieraden zijn verdwenen. Weer iets later wordt duidelijk dat een aanzienlijk bedrag van haar rekening is afgeschreven. Dit voorbeeld heeft zich dit jaar daadwerkelijk voor gedaan in de regio. Het geeft precies aan hoe brutaal oplichters te werk gaan. Ze hebben nagedacht over hun verhaal; klinken daarom vaak geloofwaardig. Ze doen zich voor als medewerkers van onder meer nutsbedrijven en financiële instellingen. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook zeggen de nieuwe bovenbuurman of iemand van buurtpreventie te zijn. Als het vertrouwen van het slachtoffer is gewonnen, slaan ze hun slag, veelal bij oudere mensen.

 

 

Skimmen

 

In de krant leest u mogelijk over skimmen. Dit is het illegaal kopiëren van bankpasgegevens waarna de crimineel de bankrekeningen van de nietsvermoedende slachtoffers plundert. Ook de skimmer kan verschillende gedaantes aannemen. Hij kan een zogeheten afleesunit in de pasgleuf van een pinautomaat plaatsen. Dit apparaatje kopieert de gegevens van de pas en zendt dat naar de crimineel. Tevens wordt een cameraatje geplaatst die er op gericht is de ingetoetste pincode bekend te krijgen. Ook deze gegevens worden verzonden. Het skimmen blijft niet beperkt tot een pinautomaat; de skimmer kan ook gewoon voor uw deur staan, zo blijkt uit het volgende voorval. Een pakketje voor een 81-jarige mevrouw. Of zij direct wil afrekenen. Dat betalen kan met een mobiel pinapparaatje. Helaas de transactie lukt niet, maar de koerier zegt later die dag nog wel even terug te komen. Maar er komt niemand meer terug. De vrouw krijgt argwaan. Zij wil haar bankpas blokkeren, maar het leed is al geleden. Bent u zelf slachtoffer van een skimmer? Neem dan contact op met uw bank   
Tips

 

- Geef nooit uw pincode of waardevolle spullen af. Ook niet als mensen zeggen namens de bank of de verzekeringsmaatschappij te komen. Deze financiële instellingen vragen aan de deur of via de telefoon nooit naar pincodes.
- Houd pinpas en pincode altijd apart.
- Vraag naar een identiteitsbewijs. Medewerkers van onder meer energiebedrijven, zorginstellingen, banken en de politie zijn zelfs verplicht zich te legitimeren.
- Twijfelt u, zelfs na het zien van een id-bewijs, neem dan contact op met het bedrijf of de instelling waar de persoon van zegt te zijn. Zij kunnen vertellen of de persoon voor uw deur door hen gestuurd is. Houd daarbij natuurlijk wel de verdachte persoon buiten de deur.
- Ga niet in op afspraken aan de deur.
- Betaal niet voor pakjes die u niet heeft besteld.
- Scherm bij het pinnen het intoetsen van de pincode af door uw andere hand er boven te houden. Zorg er ook voor dat niemand over uw schouder mee kan gluren. 

Informatie

 

De politie jaagt actief op dit soort oplichters. Geregeld worden verdachten aangehouden. Zij krijgen forse straffen. Mocht u zijn opgelicht of een situatie wantrouwen, neem dan contact op met de politie. Met uw informatie kunnen we iets tegen oplichterij doen. U kunt ons onder meer bereiken via telefoonnummer 0900-8844.

Bron: nieuwsbrief politie Gelderland Midden