Van 15 tot en met 30 juni exposeren Moniek Nooren en Els de Waal in Huis Kernhem met houtsculpturen en schilderijen op houtpanelen. Moniek Nooren laat assemblages van hout zien die zij beschrijft als ‘Art Naturally’ ontdekkingsreizen. Els de Waal toont panelen met thema’s uit de natuur, ‘een directe neerslag van wat ik zie’ en ‘doorvoelde’ landschappen. Aan de expositie zijn enkele natuurfoto’s van Hans Brune toegevoegd, zo kreeg ‘romantische wildernis’-natuur nog een extra plekje. Moniek Nooren heeft zich een jaar lang geconcentreerd op het werken met hout. Hout dat merendeels van de Veluwe komt, stukken die bij storm afgescheurd zijn of na kap als onbruikbaar zijn achtergelaten. “De intrigerende en inspirerende ‘magie’ van boomschors, van door de tijd getekende bomen en oude heuvels, van de geheimzinnige steeds veranderende zonnestralen en lichtvlekken in het bos. De romantische schilders van de negentiende eeuw kwamen daarvoor naar Oosterbeek en dat kun je er nog steeds waarnemen! Mijn creatieve geest werd hier als vanzelf bestoven door de natuur.” Nadat zij eerder jarenlang ‘intuïtief’ beeldhouwen in steen beoefende, vertaalt zij de in het landschap verzamelde materie - én daar opgedane indrukken - nu ook ‘intuïtief’ in assemblages van hout. Els de Waal: “ Vanaf 1995 heb ik een bedrijf in wandschilderingen, vaak realistische schilderijen die ik in opdracht voor particulieren en bedrijven maak. Met acryl, want dat werkt snel. Met die kunde in mijn vingers schilderde ik de grote panelen, onder- en bovenwaterwerelden: ongewild een beetje in de voetsporen van Monet. Thema’s uit de natuur met de nadruk op licht en beweging. De kleinere paneeltjes zijn met olieverf geschilderd en hebben ook het Nederlandse landschap en wandelingen in mijn nabije omgeving als onderwerp. Als ik er niet fysiek tussen kan staan, werk ik met foto’s. Het schildersgebaar is belangrijk, maar ook de olieverf als materiaal dat plakt en mij als het ware al schilderend vasthoudt. De schilderijtjes zijn een directe neerslag van wat ik zie. Ik schilder ze opgaand in het onderwerp en elke verfstreek die ik zet is alleen met overtuiging goed. Daarbij vind ik het belangrijk dat een schilderij ruimte biedt, maar ook de tastzin prikkelt. Een doorvoeld landschap, dat bedoel ik.”
- Login om te reageren