Start wijkwaardebonnen voor alle wijken in Ede


Op maandag 25 maart zijn bewoners uit de vijf wijken bij elkaar gekomen om aan de slag te gaan met wijkwaardebonnen. Voor iedere wijk is een bedrag van 10.000 euro gereserveerd uit het wijkbudget. Dit bedrag is een bewonersbudget, wat betekent dat bewoners zelf bepalen waar het geld aan besteed gaat worden. Hiervoor wordt per wijk een regiegroep opgericht die bestaat uit bewoners. De aftrap voor deze regiegroepen is op 25 maart gegeven.

Veldhuizen

Vanuit het voormalig ministerie van Wonen, Wijken en Integratie zijn in 2010 zogenaamde “Vogelaargelden” beschikbaar gesteld als bewonersbudget voor de wijk Veldhuizen. In 2011 en 2012 heeft de regiegroep Veldhuizen ervaring opgedaan met het systeem van wijkwaardebonnen. Het beschikbare bedrag is volledig in de wijk besteed aan activiteiten en projecten die de leefbaarheid hebben verbeterd. Bewoners uit de wijk hebben verschillende initiatieven ingediend, waarna de regiegroep aan de hand van zelf geformuleerde criteria geld voor uitvoering heeft toegekend. In sommige gevallen werd een aanvraag afgewezen als deze niet binnen de gestelde randvoorwaarden uitgevoerd kon worden.

Nu ook de andere wijken

Het principe van de wijkwaardebonnen is kort gezegd dat bewoners direct beschikken over een bedrag dat in de wijk ingezet kan worden op het gebied van leefbaarheid. Dit is voor alle partijen even wennen.

De gemeente moet eigenlijk andersom gaan denken: van plannen bedenken op het gemeentehuis om deze vervolgens met bewoners te bespreken, naar ideeën van bewoners meenemen in de planvorming binnen het gemeentehuis over een bepaalde wijk.

Ook de rol van bewoners verandert op deze manier: er komt een grotere directe invloed op de manier waarop beschikbaar geld wordt ingezet in de wijk. Dit vraagt om initiatieven en ideeën vanuit de bewoners zelf. Kortom: een actieve rol van buurtbewoners is essentieel om het principe van wijkwaardebonnen tot een succes te maken.

Regiegroepen

Zoals gezegd is de eerste aftrap om een regiegroep voor iedere wijk op te zetten, genomen op 25 maart. Alle wijkcoördinatoren hebben met een groepje mensen uit de wijk ideeën verkend en een eerste bijeenkomst afgesproken. De volgende stap zal zijn om per wijk een aantal randvoorwaarden te benoemen waar aanvragen aan moeten voldoen. Dit kan per wijk verschillen: wijkwerk is immers maatwerk. Ook gaat iedere groep aan de slag om publiciteit op te zoeken en initiatieven uit de buurt zoveel mogelijk te stimuleren. Wordt vervolgd dus.

Bekijk ook de foto's in het fotoalbum