In 2009 heeft de gemeente het riool in de Slijpkruikweg vervangen. Gelijktijdig is ernaar gekeken of de wateroverlast die vaak bij zware regenval in de Slijpkruikweg optreedt verminderd kon worden. Het wordt maatschappelijk acceptabel geacht dat bij zware regenval gedurende een bepaalde tijd er water op straat staat. Niet aanvaardbaar is wanneer er zo veel water op straat staat dat hierdoor vloeren van woningen onder water komen te staan. Mocht dit voorkomen dan moet de gemeente ingrijpen en oplossingen bedenken. Geschiedenis In het geval van de Slijpkruikweg is er sprake van een in oorsprong heel oude weg. Vroeger waren de wegen vaak slecht verhard, vaak niet meer dan een puinverharding. Er werd ternauwernood gekeken naar de hoogteligging van de wegen, ze werden gewoon in het landschap neergelegd. Langs deze wegen ontstond vervolgens bebouwing. Deze bebouwing kreeg dan een vloerhoogte die iets boven de weghoogte lag. Op zich allemaal een logisch verhaal. Bij veel water werden sloten langs de wegen aangebracht zodat de weg zelf meestal droog bleef. In de loop der tijd werden de wegen verhard, sloten verdwenen, terreinverhardingen namen toe en daarmee ook de hoeveelheid water dat afgevoerd moest worden. Wegen werden opengebroken en riolering aangebracht. De tonnen en septictanks verdwenen en de aanliggende woningen werden, verplicht, aangesloten op de riolering. Er werd inmiddels beter naar de hoogten van de weg gekeken. De wegen worden zo mogelijk zodanig aangelegd dat het water op de weg altijd naar een lager punt kan afstromen waar het geen schade aanricht. Situatie Slijpkruikweg Zo zou het ook met de Slijpkruikweg moeten zijn. Alleen heeft de gemeente hier rekening te houden met die oudere woningen met lage vloerhoogten. Als de Slijpkruikweg zodanig aangelegd zou zijn dat altijd alle water naar een lager punt kan stromen, zou dit betekenen dat een aantal aanliggende woningen onder het wegniveau komen te liggen, ook dit is niet acceptabel, er moest dus naar de ‘gulden middenweg’ gezocht worden. De Slijpkruikweg ligt in een zeeg, d.w.z. in het midden lager dan aan de uiteinden en is een gegeven vanuit de ‘oudheid’. De zeeg is er bij de reconstructie van 2009 gedeeltelijk eruit gehaald maar het aansluitende kruispunt (met de Trompstraat-Van Galenstraat) is gehandhaafd. Nu blijkt dat de wateroverlast niet beduidend verminderd is. Mogelijke oplossing Er is gezocht naar een oplossing, een 100% oplossing is niet voorhanden. Nu wordt de hoogtenligging van het kruispunt Slijpkruikweg-Trompstraat-Van Galenstraat omlaag gebracht voor zover dat mogelijk is. Ook worden maatregelen in het riool getroffen om de terugstroom van rioolwater via het riool vanuit de Trompstraat naar de Slijpkruikweg tegen te gaan. Deze twee maatregelen moeten resulteren in een vermindering van de wateroverlast in de Slijpkruikweg. Ten gevolge van de te treffen maatregelen wordt de ‘punaise’ op de kruising verwijderd. Deze punaise wordt vervangen door een drempel die in de Slijpkruikweg komt te liggen tussen de Trompstraat en de Bettekamp direct aansluitend aan de kruising. Hiermee wordt de snelheid van het verkeer naar verwachting laag gehouden. Uitvoering maatregelen Om de maatregelen uit te voeren moet de hierboven beschreven kruising enige weken voor alle verkeer afgesloten worden. Het verkeer naar de achterliggende wijk wordt omgeleid via de Bettekamp-Cortenaerstraat, Het verkeer van en naar de Veldhuizerschool wordt via de Veldhuizerweg geleid. De aannemer die het werk gaat uitvoeren is nog niet bekend. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden vóór de bouwvakantie uitgevoerd zijn. De direct aanwonenden krijgen een brief waarin de exacte data staan aangegeven. Deze brief wordt bezorgd zodra de aannemer en planning bekend zijn. Met vriendelijke groet, Rik van Duin Projectrealisator hoofdafdeling Realisatie gem. Ede Tel:0318-680257 Emailadres:rik.van.duin@ede.nl Internet:www.ede.nl
- Login om te reageren