Basisschool De Lettertuin Ede: ‘van schoolplein tot speelplein’

De kwaliteit van de speel- en beweegmogelijkheden op een schoolplein verschillen sterk per school. Wie rondkijkt in Nederland ontdekt ware beweeg-, speel-, ontdek- en verstopparadijzen, maar ook pleinen waar problemen zijn als te weinig ruimte, geen of weinig voorzieningen, geen afgebakende gebieden of pleinen waar stereotype pakspelletjes voorkomen. Kinderen spelen elke dag op het schoolplein. In de kleuterperiode gemiddeld 20% van de schooltijd tot in groep 8 minimaal een kwartier per dag. Het schoolplein is de sociale ontmoetings- en beweegplaats van de school. Het zelfvertrouwen kan er groeien, er worden afspraken voor het spelen na schooltijd gemaakt en er wordt natuurlijk samen gespeeld. Het plein is een plek van de school waar kansen liggen, een plek die een belangrijk deel van het onderwijs zou kunnen vormen. Veel schoolteams hebben de wens om er een boeiende plek van te maken. Op basisschool De Lettertuin zijn ze al een stapje verder: De leerlingen hebben de afgelopen maand de meest prachtige ontwerpen voor een nieuw speelplein gemaakt. De werkgroep ‘van schoolplein tot speelplein’, bestaande uit ouders en leerkrachten, zal op basis van de inbreng van de leerlingen en het beschikbare budget een definitief ontwerp maken.

Sponsorloop

Om voldoende budget bij elkaar te krijgen heeft de werkgroep vorige week een sponsorloop georganiseerd. Voor het schoolgebouw van basisschool De Lettertuin loste directeur Piet Willemsen afgelopen donderdag in de stralende zon het startschot. Onder het motto ‘Hoe meer rondjes hoe mooier het speelplein’ renden de leerlingen hun rondjes om het Banckertplein, alsof hun leven er vanaf hing. Voor elk gelopen rondje verdienden de kinderen een stempel op de stempelkaart en een bedrag van hun sponsors. De Lettertuin hoopt begin volgend schooljaar hun project ‘van schoolplein tot speelplein’ feestelijk af te kunnen sluiten met de opening van het nieuwe speelplein.