Mogelijkheden voor Sociale Media in Ede-West

De bijeenkomst over Sociale Media en Ede-West vond dinsdag 15 maart plaats en was georganiseerd door de redactie van ede-west.nl samen met het wijkteam Ede-West. Het doel van de bijeenkomst was om gedachten uit te wisselen over het gebruik van sociale media in Ede-West voor het bevorderen van het contact tussen bewoners en de ondersteuning van de leefbaarheidsinitiatieven in de wijk. Deelnemers waren leden van het wijkteam en actieve bewoners uit de wijk.

De aanwezigen onderschreven het belang van ede-west.nl en de nieuwsbrief voor de informatievoorziening in de buurt. Binnen ede-west.nl is het mogelijk dat buurten, maar ook verenigingen en andere maatschappelijke groepen een eigen deel van het systeem beheren met eigen domein en eigen lay out. Voorbeelden hiervan zijn de Vogelbuurtbewonersvereniging, de Buurtvereniging Klaphek en de Hobbyhoutclub Ede. Wel mag de ingang naar de buurten op de homepagina van Ede-West duidelijker en directer zijn. Sociale media zoals Twitter, Facebook, Hyves etc. worden door de aanwezigen nog weinig gebruikt, maar er is wellicht wel potentie voor de inzet ervan, zekere voor het bereiken van jongeren. Wel is ook duidelijk dat digitale media voorlopig nog naast het gebruik van papieren nieuwsbrieven staan. Inmiddels zijn er 4 buurten waar papieren nieuwsbrieven 1 of enkele malen per jaar huis-aan-huis worden verspreid. Van belang hierbij is ook dat er nog steeds een grote groep ouderen is die weinig of niets met digitale media doen. De huis-aan-huisbladen zijn voor hen ook belangrijk als informatiebron. Er werd hierbij ook nadrukkelijk gedacht om aandacht te vragen op de gemeente-pagina's voor wijkinformatie en verwijzingen naar website en digitale nieuwsbrieven.

Bert Alkemade van de redactie van Ede-West.nl hield een presentatie met diverse voorbeelden die hij in zijn werk als adviseur op het gebied van de inzet van ICT in de wijk is tegengekomen. Interessante mogelijkheden voor Ede-West hierbij waren de volgende:

  • Het verzamelen van emailadressen voor een buurtcommunicatienetwerk, dat kan dan gebruikt worden door buurtbewoners en wijkteam voor het uitwisselen van berichten, aankondigingen, vraag en aanbod in de buurt. Zie ook het voorbeeld van www.buurtbuzz.nl. Ook de kwaliteiten van buurtbewoners zouden daarmee in kaart gebracht kunnen worden, zodat beter bekend is wie welke vaardigheid of deskundigheid in huis heeft waar je een beroep op zou kunnen doen. Dit kan ook verder aansluiten op initiatieven van o.a. de Medewerker om tot een burenhulpsysteem te komen.

  • Het online plaatsen van klachten en ideeën die voortkomen uit bijvoorbeeld een IBOR toets. Dit kan dan ook tegelijk de voortgang van de oplossing inzichtelijk maken. Zie ook www.verbeterdebuurt.nl.

  • Er bestaan verder mogelijkheden om meer met video in de wijk te doen. Dit kan aan de ene kant met het maken van videoverslagen voor een website, maar er zijn ook initiatieven in het land om tot wijk-tv (of stads-tv) te komen. Zie bijvoorbeeld www.almerehaventv.nl. dat naast videoverslagen van activiteiten ook (video)voorlichting van bijvoorbeeld instellingen en bedrijven biedt. Ook hoogwaardig live videocontact tussen meerdere deelnemers daarbij mogelijk, zoals video-voorlichting aan groepen.

  • Een andere mogelijkheid is een gezamenlijke activiteitenregistratie (zoals arnheminkaart.nl dat voor geheel arnhem doet), waarin groot scala van activiteiten is opgenomen en per wijk in de lay-out van de wijkwebsite wordt gepresenteerd.

  • Verder is het ook van belang om relevante pagina's in de wikipedia over ede-west te vullen met goede informatie en links naar betreffende wijkpagina's.

  • Interessant is verder de koppeling met twitter, linked-in, facebook en hyves om belangrijke informatie van de wijkwebsite onder de aandacht te brengen van een groter publiek en andersom om relevante berichten vanuit sociale media op bijvoorbeeld ede-west.nl te tonen. Zo zie je dat verschillende Nederlandse wijken, buurten en dorpen hun eigen pagina's in diverse grote sociale media hebben en koppelingen maken. Ook in Ede zijn er diverse verenigingen met eigen pagina's in de grote sociale media. De politie Midden Gelderland doet momenteel een proef met het gebruik van Twitter voor contact met bewoners. Als deze slaagt zullen aan het einde van dit jaar ook de wijkagenten in Ede-West dit voorbeeld volgen.

Als belangrijke voorwaarden voor het stimuleren van activiteit van bewoners in de digitale communicatie rond ede-west zijn vooral het gevoel van verbondenheid, veiligheid, een toegankelijke vormgeving, actualiteit van de berichtgeving en het volume van de deelname: activiteit stimuleert daarbij activiteit. In de komende tijd zal de redactie van ede-west.nl samen met het wijkteam op dit terrein een aantal initiatieven in gang zetten. Bewoners die hieraan mee willen helpen zijn van harte welkom via redactie@ede-west.nl.