Verkeersproblematiek Zeeheldenbuurt update: resultaat van het buurtbezoek Wethouder

Op vrijdag 3 december was wethouder van de Weerd samen met leden van de Commissie Beheer Fysieke Omgeving naar de Zeeheldenbuurt gekomen om te luisteren naar de klachten die bewoners van de Zeeheldenbuurt hebben geuit rond het verkeer in de buurt. Het was oorspronkelijk ook de bedoeling om een fietstocht door de buurt te maken, maar dat bleek vanwege de sneeuw te veel gevraagd voor het moment. De middag werd nu besteed door uitgebreid van gedachten te wisselen over de problematiek. Een flink aantal bewoners van de Zeeheldenbuurt was naar "het Eigen Gebouw" aan de Bettekamp gekomen om de Wethouder en de commissieleden van de problemen te doordringen. Samengevat gaat het om:

  • - de verhoogde fietspaden van de Molenstraat, waardoor met name het oversteken bij de verschillende wegen als gevaarlijk en hinderlijk wordt ervaren.
  • - het parkeren langs de telefoonweg
  • - het parkeren op diverse hoeken van straten
  • - de slechte trottoirs van de Bettekamp
  • - de slechte communicatie tussen de afdeling verkeer en de bewoners van de buurt

In een eerste reactie gaf Wethouder van de Weerd aan de problemen te erkennen en dat van de kant van de gemeente hier serieus mee om zal worden gegaan. Zo is de gebrekkige communicatie ook aan de kant van de gemeente een zorg. Er wordt inmiddels in verschillende projecten gepoogd hier nieuwe en betere vormen voor te vinden. Van de situatie met de verhoogde fietspaden heeft de gemeente inmiddels ook lering getrokken. Bij toekomstige projecten zal dit zeker anders worden aangepakt. Inritten zullen niet meer verhoogd worden aangelegd en parkeerplaatsen niet meer tussen het fietspad en het trottoir, maar tussen de rijbaan en het fietspad, als extra buffer. Een probleem is evenwel dat voor grote aanpassingen op dit moment nauwelijks geld is, mede vanwege de bezuinigingen op de gemeente-uitgaven. Wel is het mogelijk om te onderzoeken of met beperkte aanpassingen het grootste leed kan worden verminderd. Voor de trottoirs van de Bettekamp zag de wethouder vanwege de grote kosten die er mee gemoeid zijn  geen directe oplossing. Aan een nieuw parkeerbeleid voor de telefoonweg wordt momenteel gewerkt, hoewel het nog wel een jaar kan duren voordat het daadwerkelijk kan worden ingevoerd. Van de Weerd gaf aan de patstelling rond het voorstel voor eenrichtingsverkeer zo spoedig mogelijk met een duidelijk besluit te willen doorbreken en zei zich daar ook voor in te willen zetten. 

Aan het eind van de bijeenkomst ontving wethouder van de Weerd de notitie over de verkeersproblematiek in de buurt (zie bijlage). Hij zegde toe hier ook een formele reactie op te willen geven. In januari volgt daartoe nog een vervolggesprek met leden van het buurtcomité Zeeheldenbuurt.

______________________________________________________________________________________________

De conceptnotitie Verkeersproblematiek in de Zeeheldenbuurt  was op donderdag 14 oktober door de gemeenteraadsfractie van de PvdA aan de orde gesteld in de Commissie beheer Fysiek Leefomgeving. Wethouder Breunis van de Weerd heeft toen toegezegd de klachten van bewoners nader te willen onderzoeken in een een buurtbezoek langs de verschillende in de nota genoemde knelpunten. 

Het buurtcomité Zeeheldenbuurt ontvangt al enige tijd berichten van mensen die in de problemen komen bij het oversteken van de Molenstraat. Om meer inzicht te krijgen in de aard en omvang van de problemen heeft het buurtcomité via Ede-West.nl en de nieuwsbrief bewoners gevraagd hun ervaringen te melden bij een van de leden van het buurtcomité, om deze aan de gemeente Ede voor te kunnen leggen. Op basis daarvan zijn diverse reacties binnengekomen per email, via ede-west.nl, via de buurtmarkt op 14 augustus, telefonisch en mondeling via de buurtavond op 6 september. 

1. Inleiding

Vanuit de bewoners van de Zeeheldenbuurt kwamen niet alleen reacties binnen over de Molenstraat, maar ook rond andere verkeersknelpunten in de buurt, met samengevat als belangrijke knelpunten:

  • De situatie rond de Molenstraat;

  • Parkeren rond de Telefoonweg;

  • De trottoirs en inrichting van de Bettekamp

De hoeveelheid en de aard van de reacties geeft mede het gewicht dat bewoners aan oplossen van deze problematiek hechten. Over alle drie punten is er contact geweest met ambtenaren van de gemeente. Dit heeft tot nu toe geen concrete resultaten opgeleverd.

Onderstaande tekst bevat een samenvatting en conclusies rond deze knelpunten, maar gaat ook in op de stroperige communicatie met de gemeente Ede rond o.a. de verkeersproblematiek. De bijlage zijn te vinden in het comp;let document dat in .pdf formaat is bijgevoegd. Reacties zijn van harte welkom via zeeheldenbuurt@ede-west.nl. De definitieve notitie zal formeel worden aangeboden aan B&W.

 

2. Problematiek rond de Molenstraat

In 2009 is de Molenstraat opnieuw ingericht met verhoogde fietspaden en schuine randen naar de weg. De kruispunten met de zijwegen zijn op dezelfde manier ingericht, behalve bij de van Heemskerckstraat waar de inrit gelijk is met het wegdek. Het betreft de Hoenderweg, de Slijpkruikweg, de de Ruyterstraat, de Thomaslaan, de Piet Heinstraat, de IJssel de Schepperlaan en de Evertsenstraat.

De schuine hoek bij de inritten is aanmerkelijk steiler dan wat gebruikelijk is bij een verhoogde inrit van een weg. Zie bijvoorbeeld Inrit IJssel de Schepperlaan bij Veenderweg. Ze worden ervaren als venijnige en gevaarlijke drempels die ook nog eens onnodig zijn.

Zeer vervelend vanwege de opdonders die fietsers, scootmobielen en automobilisten ervaren bij recht oversteken. Dit wordt nog erger voor fietsers met een lage instap, kleine kinderen voorop of boodschappentassen. Het is ronduit pijnlijk voor mensen met problemen met rugwervels, zwakke nekspieren of een whiplash. De problemen worden in het algemeen nog verergerd omdat de Molenstraat vrij druk is en daarom enige snelheid gewenst is bij het oversteken.

Zowel fietsers (spaken) als automobilisten (schokbrekers, vering, banden) klagen over schade vanwege de noodzaak om te vaak en te snel de scherpe drempels te moeten nemen.

Om een rechte oversteek te vermijden proberen verkeersdeelnemers de drempel schuin te nemen. ook gebruiken automobilisten op de Molenstraat het fietspad als voorsorteerbaan. Scootmobielen lopen evenwel het risico om te vallen bij het schuin nemen en de voorwielen van rolstoelen, maar ook die van motoren blijven gemakkelijk steken in de de hinderlijke gootjes naast de weg. Fietsers die zigzaggend oversteken geven verwarring. Auto's steken zeer langzaam over of remmen vlakbij de drempel: gevaarlijk voor ander verkeer dat op de Molenstraat vanwege de drukte en inrichting een zekere snelheid verwacht. Hier komt nog bij dat de inrit van de Slijpkruikweg verkeerd aangelegd. Middenberm ligt teveel naar de kant van het centrum. Auto's komen daardoor gemakkelijk verkeerd uit.

De schuine randen worden zowieso niet door iedereen als verbetering gezien, met name ook omdat de fietspaden langs de Molenstraat als te smal worden ervaren. Dit vanwege de bomen aan de ene kant en de geparkeerde auto's langs het fietspad aan de andere kant. Inhalen op fietspaden wordt dan ervaren als gevaarlijk bij gladheid, klein slingerend kind, of volle fietstassen. Met name bij regen of sneeuw kunnen de schuine randen spekglad zijn. Sneeuw maakt bovendien de randen onzichtbaar.

Andere problemen op de Molenstraat betreft het parkeren op de hoeken van Molenstraat met Evertsenstraat, IJssel de Schepperlaan, Piet Heinstraat, Heemskerckstraat: auto's die geparkeerd zijn op de hoek belemmeren het uitzicht. Bij Turkse Bakker staan bovendien vaak auto's op het fietspad. Naleving van de regels moet hierbij vaker gehandhaafd worden. Bij de IJssel de Schepperlaan gaat het overigens zelfs om auto's in reguliere parkeervakken.

Veilig oversteken ter hoogte van Basisschool de Lettertuin mag meer aandacht krijgen. Hier wordt verzocht om een Zebrapad.

2. Communicatie met de gemeente Ede tot nu toe over de Molenstraat problematiek

De problemen van de schuine inritten zijn door het Buurtcomité Zeeheldenbuurt in februari/maart 2009 aangekaart bij de gemeente Ede via de afdeling wijkbeheer (zie bijlage). Hierop is nooit een fatsoenlijk antwoord gekomen ook niet na een herinneringsmail in oktober van dat jaar. In februari van dit jaar is contact gezocht met de betrokken gemeente ambtenaar met een in eerste instantie zeer afwijzende reactie met als strekking: "hier doen we niets aan als u wat wilt moet u maar naar de wethouder gaan". Later, op 6 april 2010, is de betreffende ambtenaar alsnog na enig aandringen ter plekke komen kijken, overigens zonder veel resultaat (zie bijlage 4) Uit dit gesprek bleek bovendien dat de gegeven informatie van de betreffende ambtenaar in sommige opzichten feitelijk onjuist is (bijv. de situatie rond de Stationsweg). Op 15 juli 2010 kwam uiteindelijk, na opnieuw aandringen een formeel antwoord (zie bijlage 5) Er was toen overigens ook al bekend dat bij de inrichting van de Veenderweg voor een andere oplossing was gekozen omdat de bewonersvereniging, lerende van de ervaring bij de Molenstraat tijdig aan de bel had kunnen trekken bij de projectleider. Hier zijn de inritten in het algemeen wel verlaagd aangelegd. De reactie van de betrokken ambtenaar was in het kort gezegd: "Het is vervelend, maar er is geen geld. Bij volgende projecten kan er desgewenst naar andere oplossingen zoals die van de Veenderweg gekeken worden".

3. Problematiek van parkeren gebied rond Telefoonweg

De overige reacties van bewoners van de Zeeheldenbuurt betreffend vooral het parkeren rond de Telefoonweg. Dit probleem is aan de ene kant het gebrek aan parkeerplaatsen in deze buurt door parkeerders vanuit het centrum (winkelend publiek, maar ook vooral personeel) en de chaotische taferelen voor auto's en fietsers omdat de Telefoonweg met geparkeerde auto's te smal is voor passeren van tegemoetkomend verkeer.

Dit is een probleem waarover al jarenlang wordt gesproken in diverse bijeenkomsten tussen bewoners en gemeente-ambtenaren, maar waar nog steeds geen fatsoenlijke oplossing voor is. Het laatste bericht dat we hierover hebben ontvangen is van 22 september 2009 waarin het volgende gesteld wordt:

"De Telefoonweg zal binnenkort binnen de zone van betaald parkeren vallen en daarmee zullen naar alle waarschijnlijkheid het aantal geparkeerde auto's afnemen. Daarmee zal ook de overlast afnemen en is een éénrichtingssysteem niet meer noodzakelijk".

Dit werd gemeld in een email aan de wijkagent naar aanleiding van zijn vraag. Welke vorm dat betaald parkeren gaat hebben en wat dat op zou moeten leveren voor de chaotische taferelen wordt niet duidelijk gemaakt. Op eerdere overlegmomenten werd overigens juist steeds van het instellen eenrichtingsverkeer uitgegaan. Het lijkt erop dat nu vooral het financiële gewin van de extra parkeergelden voor de gemeente de belangrijkste doorslag geeft, niet de problematiek van de bewoners.

Het buurtcomité Zeeheldenbuurt heeft zelf deze de afgelopen drie jaar niets meer van de afdeling verkeer gehoord, ondanks het feit dat beloofd is dat het comité op de hoogte gehouden zou worden van alle ontwikkelingen in de buurt. Dit was nota bene tijdens een gesprek dat over de situatie aan de Telefoonweg ging (juni 2007).

4. Problematiek van de Bettekamp

De trottoirs van de Bettekamp zijn al jaren in slechte staat omdat zij te smal zijn en verder boomwortels de tegels omhoog brengen. Voor mensen met rollators en kinderwagens is het trottoir onbegaanbaar. Dit heeft het Buurtcomité Zeeheldenbuurt al in 2006 in onze brede enquête in de Zeeheldenbuurt (900 reacties) geconstateerd en in een rapportage aan de gemeente gemeld. Elke IBOR toets bevestigd het beeld. De situatie van de straat vraagt om een nieuwe inrichting die het oude dorpsachtige karakter van de straat eer aandoet.

De reactie van de gemeente is tot nu toe: er is geen geld en het staat nergens op een planning, omdat het riool nog in goede staat is. Voetgangers wordt aangeraden maar op de straat te gaan lopen.

Op andere plekken in de stad wordt evenwel aan straten gewerkt, ook wanneer er geen sprake is van vernieuwing riolering (regenwaterinfiltratie Componistenbuurt of nieuwe bestrating Concordialaan in onze eigen buurt). Het wordt wel duidelijk dat er een gebrek is aan lange termijn planning waarin verbetering en vernieuwing van diverse straten is opgenomen inclusief de prioriteitstelling daarvan. Voor bewoners is het daarmee onduidelijk wanneer hun straat aan de beurt is en welke rol willekeur en/ of pressie van bepaalde groepen hierbij aan de orde zijn (Wie het hardst schreeuwt?).

Conclusie.

1. Onze contacten met de gemeente rond de verkeersproblematiek in de Zeeheldenbuurt zijn ronduit stroperig en zeer ontmoedigend: Er is niets mogelijk, er is nooit geld en als er al een toezegging is wordt deze later wel weer door iets anders achterhaald. Communicatie over wat er gaat gebeuren en waarom is overigens minimaal, vaak pas op het laatste moment. De bijdrage van bewoners lijkt nauwelijks op prijs te worden gesteld. Problemen worden overigens wel erkend, maar komen blijkbaar vaak niet in aanmerking om aangepakt te worden (planning). Dit heeft er o.a. al toe geleid dat actieve comitéleden zijn afgehaakt. Als buurtcomité verwachten we met meer respect te worden behandeld, beter te worden geïnformeerd en dat beter wordt meegedacht over korte en lange termijn oplossingen rond de problemen die we in onze buurt signaleren. Wij hebben het probleem van de gebrekkige communicatie overigens ook al in onze brief van 20-10-2008 aan B&W gesignaleerd (zie bijlage 7). Ondanks diverse toezeggingen hebben wij hier, 2 jaar na dato, nog steeds geen formeel antwoord op ontvangen.

2. De problematiek van de verhoogde fietspaden en inritten van de Molenstraat is gezien de aard van de reacties ernstig genoeg om aangepakt te worden. Er is alle reden om bij de Slijpkruikweg en de andere zijwegen van de Molenstraat de inritten te verlagen of de hellingshoek vlakker te maken om zo de oversteek van fietsers, scootmobielen en auto's te vergemakkelijken. Deze mening wordt overigens ook gedeeld door het Buurtcomité Wethoudersbuurt (zie reactie in bijlage 1).

3. Rond de verhoogde fietspaden van de Molenstraat hebben we als buurtcomité niets gemerkt van enige evaluatie van de kant van de Gemeente. Bij projecten van enige omvang, zoals die van de Molenstraat, zou het toch een standaard procedure moeten zijn om enige tijd na afloop van het project deugdelijk te evalueren in hoeverre het project daadwerkelijk aan zijn doelstellingen voldoet. Gezien het feit dat bij een volgend soortgelijk project (de Veenderweg) op het laatste moment de bewonersvereniging Vogelbuurt de projectleider moest overtuigen van de problemen van de verhoogde inritten, lijkt er weinig lerend vermogen in de gemeentelijke verkeersprojecten ingebakken te worden.

4. In aansluiting op een goede evaluatie mag van het soort projecten als de Molenstraat worden verwacht dat er middelen beschikbaar zijn om eventuele problemen die zich toch naderhand voordoen, op te lossen.

5. Het wordt hoog tijd dat de verschillende mogelijkheden voor de oplossing van het gebied van de Telefoonweg helder op rij worden gezet en dat de wensen van bewoners adequaat en systematisch worden geïnventariseerd zodat er een keuze gemaakt kan worden die ook in het belang is van bewoners en niet alleen in het belang van de gemeentelijke financiën.

6. In relatie tot de problematiek van de Bettekamp vinden wij dat de gemeente aan bewoners mag duidelijk maken welke criteria zij hanteert voor de verbetering en vernieuwing van straten, welke mogelijkheden er op korte termijn zijn en op welke termijn de straat vernieuwd zal worden.

______________________________________________________________________________

7 oktober 2010,

Namens Buurtcomite Zeeheldenbuurt,

Bert Alkemade

Cathrien van der Waarde

Ton Hollander