Eerste resultaten onderzoek Ede-West.nl

Eind december is op Ede-West.nl een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van website en nieuwsbrief. Het onderzoek werd gedaan door Stefan Rops, student aan de universiteit van Rotterdam. De vragenlijst werd ingevuld door 33 bezoekers. Hieronder volgen een aantal eerste resultaten. De belangrijkste reden om de website te bezoeken is de interesse in het nieuws over buurt en wijk, hetzij als bewoner of als professional. In het algemeen bezoeken mensen de website 1x per week, veelal na ontvangst van de nieuwsbrief, waar het overgrote deel van de bezoekers ook op geabonneerd is. Het grootste deel van de respondenten krijgt de nieuwsbrief al langer dan een jaar. Een derde deel ontvangt de nieuwsbrief al vrijwel sinds het begin. Enkele mensen waren (nog) niet op de hoogte van het bestaan van de nieuwsbrief. De verschillende toepassingen op de website (nieuws, fotoalbum, buurtverhalen, wijkbeheer, wijkagenda etc) worden vrijwel allemaal genoemd als onderdelen die ook gebruikt worden. Bezoekers komen via website en nieuwsbrief te weten wat er in de wijk leef speelt, wat de ontwikkelingen zijn rond wijkbeheer, wonen, verkeer en bouwactiviteiten, welk activiteiten en evenementen er zijn en de leuke weetjes, feiten en foto's met name ook over de historie. Een minderheid van de respondenten (circa 30%) plaatst wel eens een reactie of mailt een bericht naar de webmaster. Anderen geven aan daar geen behoefte aan te hebben of liever via andere kanalen te reageren. Een enkeling is er niet van de op de hoogte dat reageren mogelijk is.

De bezoekers gaven diverse opmerkingen en suggesties, waarvan de meest voorkomende "ga zo door" was. Suggesties voor verbetering waren o.a. het (nog) meer onder de aandacht brengen van de website, het benadrukken van het buurtgerichte en berichten die niet in de krant staan, inclusief de wijkagenda, meer interactiviteit en ervaringsuitwisseling tussen bewoners en het zichtbaar maken hoe de gemeente op initiatieven en plannen reageert.

De voorlopige conclusie uit het onderzoek is dat zowel website als nieuwsbrief goed worden gewaardeerd, maar dat er ook mogelijkheden voor verdere verbetering zijn, met name rond de promotie, het nog meer plaatsen van buurtberichten en de uitwisseling van ideeen.

Alle suggesties zullen binnenkort in het redactieoverleg worden besproken om daarmee een actieplan voor het komende jaar op te stellen.

Het rapport van Stephan Rops komt eind januari beschikbaar.

Bert Alkemade