Rapport: "Scholen worden niet zwarter"

In het schooljaar 2005/2006 is er een halt toegeroepen aan het "zwarter" worden van basisscholen in de wijken Veldhuizen, Kernhem en de Maandereng in Ede. Scholen die rond het omslagpunt zaten in de verhouding tussen autochtone en allochtone leerlingen, hebben deze tendens tot stilstand gebracht. De lagere groepen van de scholen zijn gemengder van samenstelling geworden.

Dit is een van de conclusies uit de Tussenrapportage Spreidingsbeleid Onderwijs die dinsdag 20 februari 2007 in het college van burgemeester en wethouders is besproken. In de Tussenrapportage wordt ingegaan op de resultaten van het spreidingsbeleid. In het convenant spreidingsbeleid staan afspraken tussen de gemeente Ede en de directeuren van het openbaar (PROO), het katholiek (SKOVV) en het protestant-christelijke (CNS) onderwijs. In het convenant staat dat een onevenwichtige spreiding van autochtone en allochtone leerlingen in de hele gemeente Ede moet worden tegengegaan. De leerlingen op de basisscholen moeten een afspiegeling zijn van de bevolkingssamenstelling van de wijk.

Onderwijsvoorlichting
Het niet "zwarter" worden van de scholen in de wijken Veldhuizen, Kernhem en de Maandereng kan te maken hebben met het beleid dat door de directeuren wordt gevoerd. De directeuren verwijzen ouders naar een andere school wanneer de eigen school een afspiegeling is van de bevolkingssamenstelling van de wijk.
Het kan echter ook een van de resultaten zijn van het project onderwijsvoorlichting dat sinds 2005 loopt. Ouders worden door de onderwijsvoorlichters aangemoedigd om een bewuste schoolkeuze te maken voor hun kind. Ouders kiezen daardoor misschien eerder voor een gemengde school.

Integratie
In het convenant staat ook dat de sociale integratie binnen het onderwijs moet worden bevorderd. Uit de evaluatie blijkt dat de directeuren van de scholen hiermee op een wisselende manier omgaan. Op sommige scholen wordt veel gedaan om de ouderbetrokkenheid te stimuleren, op andere scholen speelt dit nauwelijks een rol. Op sommige scholen worden projecten georganiseerd die het bevorderen van de integratie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen van verschillende scholen als doel hebben. Op andere scholen wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed.
Deze zomer volgt een eindevaluatie van het convenant spreidingsbeleid en van het project onderwijsvoorlichting. Dan wordt aangegeven hoe de integratie binnen de scholen verbeterd kan worden.

Schakelklas
De gemeente Ede is in gesprek met de schoolbesturen PROO, CNS en SKOVV over het opzetten van een schakelklas voor kinderen die een grote achterstand hebben in de Nederlandse taal. De behoefte hieraan wordt op dit moment onderzocht.

Bron: Persbericht Gemeente Ede